Dijital vatandaş, bilgi ve iletişim kaynaklarını kullanırken eleştirebilen, çevrimiçi davranışlarının etik sonuçlarını bilen, teknolojiyi kötüye kullanmayan, dijital dünyada iletişim kurarken ve işbirliği yaparken doğru ve ahlaki davranışı teşvik eden vatandaştır. Bu çerçevede, toplumdaki her yaştan birey iyi bir dijital vatandaş olma yolunda bilinçlenmelidir.
Kepirtepeliler Eğitim Vakfı olarak, üyelerimizle, Kepirtepelilerle ve toplumla daha etkili iletişim kurabilmek adına “dijital vatandaşlık” anlayışının yaygınlaştırılması ve bu yönde toplumun medya okuryazarlığı bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi gerektiğine inanıyoruz. Camiamızın en önemli iletişim araçları olan www.kepirtepeliler.org.tr kurumsal websitemizin ve sosyal medya hesaplarımızın daha etkin kullanılabilmesi için bazı bilgilendirmeler yapmak isteriz. Aşağıdaki video ekran kaydı olarak da izleyebileceğiniz gibi, temel açıklamalar şu şekilde:
İnterneti doğru, etkin ve etik kullanma becerisi sizin iyi bir “dijital vatandaş” olduğunuzun bir göstergesidir. Şimdi iyi bir dijital vatandaş olmanın kurallarını sırayla gözden geçirelim.
Dijital vatandaş olma yönünde bilinçlenmenin en önemli boyutlarından biri siber güvenlik ve etiktir. Bunun için aşağıdaki kaynaklardan bilgi alınabilir.
Kuşaklar sırasıyla Geleneksel (Traditionalists), Bebek Patlaması (Baby Boomers), X Kuşağı, Y Kuşağı ve Z Kuşağı olarak isimlendirilmektedir. Kavram adlandırmalarına baktığımızda ilk olarak 1925 ile 1945 yılları arasında doğanları ifade etmek için “Geleneksel” kavramının kullanıldığını görmekteyiz. Geleneksel tanımlaması “Sessiz Kuşak” ya da “Erişkin Kuşak” olarak da isimlendirilmektedir. Ardından 2. Dünya savaşı yıllarından hemen sonra gelen 1946 ile1964 yılları arasında doğan “Bebek Patlaması” kuşağı bulunuyor. “Bebek Patlaması” kavramı kulağa çok hoş gelmese de böyle tarif edilmesinin sebebi, 2. Dünya Savaşı’ndan hemen sonra yaşanan nüfus patlaması zamanında doğmuş olmaları. İnternetin olmadığı ve teknolojik gelişmelerin görece daha az ilerlediği o zamanın insanlarını sırasıyla X, Y ve Z kuşakları takip ederken, X kuşağını 1965 ile 1979 yılları arasında doğanlar oluşturmaktadır. X kuşağı üyeleri değişen dünya koşullarına yetişebilmek için büyük bir çaba harcamışlardır. Buna rağmen yetişememek ve çağa ayak uyduramamak izlenimi oluştuğu için kendilerini dışlanmış hissetmektedirler. Hemen ardından gelen Y kuşağını ise 1980 ile 2001 yılları arasında doğanlar oluşturuyor. Milenyum Kuşağı, Gelecek Kuşak (Generation Next), Dijital Kuşak (Digital Generation) Eko Patlaması (Echo Boomers) ve Bir Sonrakiler (Nexters) gibi birden fazla ismi bulunmaktadır. Son olarak 2000 ile 2020 yılları arasında doğan ve doğacak olan nesli ifade eden Z kuşağı geliyor. “İnternet Kuşağı” olarak da anılan Z kuşağı yeni teknolojik imkânlarla, bilgi ve iletişim kolaylıklarının içine doğmuş bireylerden oluşmaktadır. Yapılan araştırmalar her kuşağın kendine has bir iş yapma temayülü, davranış ve düşünme kalıbı, farklı bir giyim ve konuşma tarzı olduğunu göstermektedir. Bu bilgiler ışığında değerlendirdiğimizde, 83 yıllık tarihiyle Kepirtepe’nin mensuplarının neredeyse tüm kuşaklara yayıldığını, dijitalleşen dünyaya çok farklı noktalardan baktıklarını söyleyebiliriz.
Türkiye’de toplumun her kesimine hitap eden kapsamlı bilgilendirme faaliyetleri yapılmaktadır. Bunlardan bazıları aşağıda sunulmuştur:
Dijital bir toplantı gerçekleştirmek isteyen kişilerin diledikleri isimlerle bir araya gelerek çoklu olarak görüntülü sohbet gerçekleştirmesini sağlayan uygulama olarak bilinen Zoom, yeni normalin toplantı sistemi olarak adlandırılabilir. Zoom’un en büyük sıkıntısı, sadece İngilizce dilinde hizmet sunmasıdır, maalesef Türkçe’si yoktur. Ancak, bu kılavuz size kurulum ve etkili kullanım konusunda temel bilgileri sunacaktır. İleri seviye detaylı sorularınıza Youtube’daki eğitim videolarınızı izleyerek yanıt bulabilirsiniz: https://www.itkib.org.tr/files/downloads/oea_kilavuz.pdf
Etkinliklerimize Zoom uygulamasından katılma konusunda problem yaşarsanız KEV Genel Sekreteri Murat Akbıyık’a ulaşarak destek alabilirsiniz.
İnterneti herkes farklı amaçlarla kullanıyor olsa da temelde amaç bilgiye ulaşmaktır. İnternet okuryazarlığı denilince anlamamız gereken belli başlı noktalar şunlardır:
Eskiden ansiklopediler, kütüphaneler ve kitapevleri bir bilginin kaynağına ulaşmak için ideal araçlardı. Bilgi ve iletişim çağı olarak adlandırılan günümüzde ise en büyük bilgi kaynağı, internet olmaya başladı. Oysaki internet birçok bilgiye ulaşabileceğiniz eşsiz bir kaynak olmasının yanı sıra doğruyu ve yanlışı, yanıltıcı ve yönlendirici bilgiyi ayırt etmenin son derece zor olduğu bir mecradır.
Bu durum özellikle öğrenciler için geçerlidir. Öğrenciler ödevlerini internetten araştırırken en çok kullandıkları araç arama motorlarıdır. Arama motorlarında aranan kelimeler sonucu önlerine çıkan ilk sayfanın doğruluğunu veya yanlışlığını teyit etmeden karşılaştıkları ilk bilgiyi kullanabilmektedirler. Bu her zaman doğru bir yöntem olmayabilir. Çünkü arama motorları belirli bir algoritma yapısında çalışır ve her zaman doğru ve güvenilir bilgiyi üst sıralarda göstermez. İnternette aranan her bilginin bir karşılığı olduğu sonucu doğru bir yaklaşım tarzı değildir.
Bunun için;
Etkin Arama Yapmanın Püf Noktaları
Örneğin guvenliweb.org.tr sayfası içinde, pdf uzantılı dosyaları bulmak için site:guvenliweb.org.tr filetype:pdf şeklinde arama yapabilirsiniz.
Bunlara bazı örnekler verecek olursak, arama kısmında yapacağınız 6+4*3 matematiksel işlemi sonucunda Google size 18 sonucunu verecektir. Örneğin time:izmir, weather:İstanbul, 1 dolar kaç tl, gibi aramalar sizi sonuçlara yönlendirecektir.
Arama motorları tek başına internetteki tüm bilgiye ulaşmanızı sağlayamaz. Bunun için olabildiğince işinize yaracak, güvendiğiniz web sayfalarını, eğitsel içeriklerini ve bilgi kaynaklarını araştırmayı, bu sayfalara ulaştıktan sonra ise “sık kullanılanlar” aracılığı ile web tarayıcınıza kaydetmenizi öneririz. Ayrıca arama motorlarını kullanırken tek bir arama motoruna bağlı kalmadan farklı arama motorlarını da (Yandex, DuckDuckGo, Bing vb.) kullanarak aradığınız bilgiye ulaşmanızı öneririz.
İnterneti sadece bilgi almak için değil, bilgiyi üretmek ve bu bilgiyi paylaşmak amaçlı da kullanmalıyız. Çünkü ülkemizde pozitif içerik ihtiyacı her geçen gün artmaktadır. Kurumların çevrimiçi itibarı hususunda da büyük önem teşkil eden bu ihtiyaç aynı zamanda internetin risklerine ve bilinçsiz kullanıma karşı alınabilecek en iyi korunma yöntemlerden biridir. Üretilen bu bilgileri çevrimiçi ortama sunulurken de bilginin doğruluğu, güvenilirliği ve telif hakları gibi hususlara dikkat edilmelidir.
“Medya okuryazarlığı ve siber vatandaşlık” konulu aşağıdaki videoyu izlemenizi tavsiye ederiz:
Dijital vatandaşlar olarak, internet bankacılığı işlemlerini güvenli bir şekilde yapabilmek için aşağıda bulunan güvenlik tavsiyeleri size yol gösterici olacaktır.
Şifre Güvenliği
Bu şifreler güvenlik açısından zafiyet oluşturan şifrelerdir, mümkün olduğunca kullanılmaması güvenlik açısından faydalı olacaktır.
İnternet ortamı insanların gerçek hayatta olduğu gibi kendilerini diledikleri gibi ifade edebilecekleri, istedikleri bilgiye istedikleri anda ulaşabilecekleri özgür bir alandır. İnsanlar iletişim özgürlüğüne sahip olduğu gibi erişim özgürlüğüne de sahiptirler ve bu anayasamızda güvence altına alınmıştır. Bu alanı kullanırken aynen gerçek hayatta olduğu gibi birtakım kişilik haklarına riayet edilmesi ve çevrimiçi ortamın bu hak ve sorumluluklara göre kullanılması için birtakım hukuki düzenlemeler yapılmıştır.
İnternet ortamı insanların gerçek hayatta olduğu gibi kendilerini diledikleri gibi ifade edebilecekleri, istedikleri bilgiye istedikleri anda ulaşabilecekleri özgür bir alandır. İnsanlar iletişim özgürlüğüne sahip olduğu gibi erişim özgürlüğüne de sahiptirler ve bu anayasamızda güvence altına alınmıştır. Bu alanı kullanırken aynen gerçek hayatta olduğu gibi birtakım kişilik haklarına riayet edilmesi ve çevrimiçi ortamın bu hak ve sorumluluklara göre kullanılması için birtakım hukuki düzenlemeler yapılmıştır. Çevrimiçi ortamda var olan bazı bilişim suçları şunlardır:
Bilgisayar Sistemlerine ve Servislerine Yetkisiz Erişim
Bilgisayar Sabotajı
Bilgisayar Yoluyla Dolandırıcılık
Bilgisayar Yoluyla Sahtecilik
Bir Bilgisayar Yazılımının İzinsiz Kullanımı
Kişisel Verilerin Kötüye Kullanılması
Sahte Kişilik Oluşturma ve Kişilik Taklidi
Yasadışı Yayınlar
Ticari Sırların Çalınması
Terörist Faaliyetler
Çocuk Pornografisi
Hacking
Diğer Suçlar (Organ, fuhuş, tehdit, uyuşturucu, vb.)
Türk Ceza Kanunu’nun 243, 244 ve 245. maddeleri bilişim vasıtasıyla işlenen suçlara düzenleme getirmiştir. 243. madde ile bir bilişim sisteminin bütününe ve bir kısmına hukuka aykırı, olarak girilmesi ve orada kalmaya devam edilmesi suç olarak düzenlenmiştir. 244. madde ile bir bilişim sisteminin işleyişini engelleyen veya bozan bir kişi bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır hükmü ile bir bilişim sistemindeki verileri bozan, yok eden, değiştiren veya erişilmez kılan, sisteme veri yerleştiren var olan verileri başka bir yere gönderen kişi altı aydan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır hükmü getirilmiştir. 245. madde ile de banka ve kredi kartlarının kötüye kullanılması eylemleri bağımsız bir suç tipi olarak düzenlenmiştir. Kredi kartı veya banka kartıyla gerçekleştirilen her türkü hukuka aykırı yarar sağlama eylemi bu suç tipini oluşturmaktadır.
Bilişim suçları yanı sıra internet içerik düzememelerine birden fazla kanunda yer verilmekle birlikte bunlardan en önemlisi olan 5651 sayılı “İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun” 2007 yılında yürürlüğe girmiştir. Kanun ile ilk defa internet ortamındaki katalog suçlar kapsamındaki yasadışı içerik ile ilgili erişimin engellenmesi usul ve esasları düzenlenmiş ve internet hizmeti veren internet aktörlerine de bir takım yükümlülük ve sorumluluklar getirilmiştir. Kanunda tanımlanmış katalog suçlara ilişkin; Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Bilgi ve İhbar Merkezi; vatandaşların bu suçlara ilişkin şikâyetlerini bildirebilecekleri müracaat merkezi olarak kurulmuştur. 23.11.2007 tarihinde faaliyete geçen bu merkeze http://www.ihbarweb.org.tr adlı web adresinden yasadışı içeriğe ilişkin ihbarda bulunabilmektedir. Kanun kapsamında ayrıca vatandaşlara internet ortamında kişilik haklarının ihlali ve özel hayatın gizliliği ile ilgili olarak başvuru süreçleri tanımlanmıştır.
5651 Sayılı Kanun’daki hak ve sorumluluklarınız ile ilgili detaylı bilgiye şu adresten ulaşabilirsiniz: internet.btk.gov.tr